Semestern…….2004

fortsätter på detta tema med tidigare semesterresor!

Semestern 2004 var det ny bil en CI Riviera 55sp. Första gången vi åker på Nordisk Camping Träff till Norge Evje 6 mil norr om Kristiansand (NCT Caravan Clubb). Tillsammans med vänner här från i Nordvästra Skåne

Collage_Fotor

När veckan för träffen var slut fortsatte vi norrut själva.  Över fjällen på slingriga vägar mot Dalen och vidare till Rjukan. Där anläggningen för tillverkning av tungt vatten ligger. Den anläggningen har det skrivits om och gjorts film om hur motståndsrörelsen dessa modiga män under 2:a världskriget saboterade för tyskarna.

Vidare mot Gol där vi hälsade på vår dotter Ida som arbetade på hotellet i byn. Minns också att bilen tappade kylarvatten och vi fick uppsöka en verkstad. Bilen hade bara rullat några hundra mil men det fixades omedelbart.
Collage_Fotor1

Vi tog med flickorna, Ida och hennes kompis Annika på utflykt till Flåm. Körde över Hemsedal och genom Lærdalstunneln en 24,5 kilometer lång tunnel. Ett stort kryssningsfartyg och mängder med turister i Flåm så det var trångt.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

MINOLTA DIGITAL CAMERA  Foto NÅH

MINOLTA DIGITAL CAMERA Foto NÅH

Vi besökte Kjeåsen en fjällgård som vi har läst och hört talas om. Fram till 1974 var det promenad uppför berget som gällde men nu finns det en väg och  tunnel upp till gården.

Collage_Fotor

Vi återvänder till Flåm, Birgitta och jag. Det var bergbanan Flåmbanan som lockade.Tåget tar sig upp de 20 km till slutstationen, utefter bergssidan, över ravinen där vattenfallet forsar nedför berget. På vägen upp stannar tåget vi forsen och har man tur så kan man få se Huldran i forsen,och det fick vi ! (Huldran är ett väsen enligt norsk folktro). Vid slutstationen ansluter Flåmbanan till Bergensbanen som går från Oslo till Bergen.

Collage_Fotor1

Inte tar vi de stora vägarna utan över fjället vill vi köra. Naturen är så mäktig och vacker så man vill stanna ofta och rasta.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

MINOLTA DIGITAL CAMERA Foto NÅH

Collage_Fotor

I Idre träffade vi min syster Katarina och umgicks några dagar. På vägen hem stannade vi i Utby mellan Trollhättan och Lilla Edet där vår mellandotter Linn med make Björn bodde. Födelsedagsfirande tillsammans med familjen och vänner.Collage_Fotor1

Det här inlägget postades i Vår vardag...... av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.

2 reaktion på “Semestern…….2004

1. Härliga bilder som påminner om när vi körde Hurtigruten på land med bobil.

Vi följde vattnet från Bergen till Ryssland, sex uker tog det!