Alla inlägg under februari 2012

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 29 februari 2012 20:20

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 27 februari 2012 21:56

Idag städade vi husbilen även lite på utsidan. Insekter fastnar på fronten. Morgonen började med att jag var iväg på el-cykeln och köpte bröd det blev på macken två rondeller bort affärerna hade inte öppnat. Det var redan 10 grader kl. 8 så det var inte så kyligt att fara iväg.

Idag var vi en liten tur in till Roses var till turistbyrån och fick lite information. Besökte den gamla delen av stadskärnan. Var in på saluhallen och även kyrkan.  På eftermiddagen sa vi till I & K att komma över och fika med oss.  De har stor erfarenhet  efter att i många år kört ner till Spanien och Portugal.
Läste om nya regler i Frankrike där träder en ny lag i kraft den 1 juli. En alkometer ska finnas i fordonet vid färd i landet och så ska det finnas reflexväst och de ska finnas i kupén annars böter men det är ju samma i Sverige och varningstriangel. Det är ju så att alkohol och bilkörning inte passar ihop. Dessutom är GPS-navigator som visar fartkameror förbjudet i Frankrike.
Jag behövde varningstriangeln vid ett tillfälle här i Spanien men stod för nära vägräcket så jag inte fick upp luckan. Reflexväst hade vi inne i bilen. Där får man sig en tankeställare att sådant man behöver vid olycka/haveri ska vara lätt åtkomligt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 25 februari 2012 19:58

Nu har vi anlänt Roses i norra Spanien. Vi fricampar i kväll kom sen hit. Vi ska besöka campingen Joncar i morgon. Vi körde över Barcelona tänkte ta ställplatsen N41° 24’ 51“  E 02° 13’ 21“ men de såg inte så trevligt ut. Lastbilar och släp och några husbilar 30€ för att övernatta. Så vi körde vidare utefter kusten hit upp. Fina vägar har vi haft på vägen upp vi har inte kört betalväg.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 24 februari 2012 21:24

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 23 februari 2012 19:54

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 20 februari 2012 20:06

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 19 februari 2012 20:48

Idag var det marknad i Albir så Birgitta och jag tog cyklarna och åkte ner. Vi var rätt tidiga så vi behövde inte trängas.  Idag köpte vi apelsiner. Tittade runt lite men var inte lång stund på marknaden.

Cyklade en runda och så hem det var som en riktig sommardag varmt och gassande sol. Hem och satt oss i solen. Birgitta tvättade
en maskin idag också. Så tog vi slotts lunch vid ett-tiden idag. Slottslunch är knäckebröd, Kalles kaviar och ägg det blev spetsat med en sillbit.  Vi pratade om att gå på restaurang till kvällen.  Blev inte så mycket mera gjort på eftermiddagen. Vi pratar om hemresan om hur väglag och vädret kommer att vara i mitten på mars. Lilla My har suttit och noterat vad papegojan haft för sig
i eftermiddag. Den pratar hela tiden och skrattar och visslar måste vara tröttsamt att ha den med sig i husbilen.

Framåt kvällen cyklade vi ned till Albir. Vi bestämde oss för kinarestaurangen det var rätt mycket folk där redan. Men vi fick ett bord och beställde en meny med Anka. Resturangen var välbesökt kom folk hela tiden.  Mätta och belåtna blev vi också. Cyklade hem och nu fick vi använda lyset för det hade blivit mörkt.

Nu är bilen lastad och klar för avfärd imorgon.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 18 februari 2012 17:45

”Gamla staden” i Benidorm kom vi till idag. Har försökt att komma dit med bil men det
är omöjligt att parkera i den delen. Nu tog vi cyklarna och susade iväg. Redan på
gatan ner mot playan var det mycket folk. På strandpromenaden var det svårt att
komma fram folk överallt. Det var ingen som brydde sig att det även kör bilar där.
Hade gått lättare att komma fram om vi cyklat på trottoaren. Vi stannade till
vid turistbyrån innan vi fortsatte.

I”Gamla staden” gick vi med cyklarna det var trångt och mycket folk på gatorna.
Så slog vi oss ner och beställde varsin cappucino och satt och myste i solen. Även
här finns en plats där man sätter fast hänglås som bevis på sin kärlek till sin
älskade. Det var hänglås i tusentals, det var en trappa där ledstången på båda
sidorna hade används. Första gången vi såg det här med hänglås var i Riga. Det
här var en trevlig del av Benidorm väl värd ett besök.

Så tog vi oss tillbaka genom Benidorm till camping Roco och hälsade på Leif &
Margareta och fick kaffe och en pratstund. Stannade även till i campingbutiken
på hemväg men hittade inte det jag sökte.

Väl hemma så kopplade vi av i solen.

Idag har det anlänt många husbilar till Los Limbos. En bil nära oss har en papegoja
som pratar och det tycker inte Lilla My om. Hon förstår nog inte vem det är som
gnäller, för gnäller gör hon, papegojan! :=)

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 17 februari 2012 19:16

Idag fredag har vi haft mycket bra väder.  Vi började dagen med att tömma och fylla vatten i husbilen. Sedan fick Lilla My duscha på förmiddagen hon blir så fluffig i pälsen efter det. Satt och myste i solen fikade och bara var.

Mailade med försäkrings bolaget om motorskadan så nu är alla parter är nöjda. Ringde även om att försäkra cykeln till LF men de kunde inte svara på detta omedelbart. De ska maila tillbaka med svar om de kunde försäkra El-cykeln.  Monterade packväskan på nya cykeln. Och lite annat.

Vi hade planerat att åka ned till Altea och se hur det fungerade att använda El-cykeln.  Efter lunch for vi iväg och hälsade på Åke & Christina vi har inte besök dem tidigare sedan de flyttade ner dit. Mysigt med fri utsikt över Medelhavet har de.  Tiden går fort när man har trevlig, tackade för oss och så vände vi hemåt. Stannade till och handlade lite så vi fick prova de nya packväskorna.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 16 februari 2012 19:15

När vi var ner till Albir så stannade vi till i cykelaffären för att titta om de hade någon El-cykel till Birgitta.  Vi har pratat länge om att skaffa en.  Har man det minsta jobbigt att anstränga sig så är detta den bästa investeringen man kan göra. ( Om man har problem med sjukdom då menar jag inte dålig kondition ).  Hittade en med bra prestanda och som såg tilltalande ut så den köpte vi. Cykelhandlaren tog in den gamla i byte men vi flyttade över sadeln och baklyset till den nya.  Begärde att packväskorna som hängde på skulle följa med och ett ordentligt lås också. Fyra timmar (siesta 2 timmar) fick vi vänta och passade på att strosa runt i Albir. Vi hann både att äta lunch på ett ställe och ta en fika på Norgefiket där vi satt och pratade med ett par norrmän som slog sig ned vid vårt bord.

I ”mördarbacken” på väg upp till ställplatsen susade Birgitta om mig lätt som en plätt. Nu var det jag som var helt slut ( ja inte helt slut ) när vi kom hem till bilen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 15 februari 2012 19:26

Vi tog oss till Albir igen och Los Limbos. Fick mail igår att de har öppnat platsen på nytt. Vi gjorde oss ingen brådska stod och pratade med de som stod närmast oss på ställplatsen i Santa Pola. Så gjorde jag och Birgitta färdig bilen för avgång på serviceplattan.

I Albir stannade vi till och handlade lite innan vi parkerade upp på ställplatsen och kunde få en fika. Så fick vi en skön eftermiddag i solen. Många kom fram och tyckte att det var trevligt att vi kom tillbaka. Det är mest holländare här nu och många av de som var här i julas, Så fick vi besök av Åke & Christina och ett par vänner till dem. De var ute och  körde och såg att vi hade anlänt. Nu stannar vi några dagar här innan vi fortsättar resan.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 14 februari 2012 20:33

Vi tog oss ned till stan som var tänkt, Birgitta skulle ta sitt prov idag.  Det är två timmars väntetid innan svaret kan av hämtas.

Vi passade på att lämna in min cykel hos en cykelreparatör. Bakhjulet saknade  någon eker så det var rätt mycket obalans. Det fixade han på en timme för 10€. Medan vi väntade på provsvar och cykelreparation passade vi på att ta en fika nere vid Marinan det var riktigt skönt att sitta på uteserveringen. Solen gassade och värmde idag. Sedan gick vi upp till torget och satte oss i solen och studerade folklivet.

Lilla My sköter sig så bra när hon sitter i cykelkorgen. Bryr sig inte om att vi möter andra hundar.

Nu är det flera husbilar som besöker ställplatsen här i Santa Pola. När vi var här kring nyår var vi ensamma eller så var det en eller två per natt,  ikväll är det mellan 15 – 20 st.

Ikväll har vi fikat med ett svenskt par från Ljungskiletrakten. Och vi hade en hel del att prata om och även utbyta erfarenheter och tips.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 13 februari 2012 20:08

Det hade vi inte tänkt oss när vi körde i höstas. Det var minus 3 grader i morse.

Vi lämnade citronlunden och körde till Murcia och IKEA vi ville ha Kalles kaviar ja, det heter inte så längre på IKEA men kaviar hittade vi och lite annat. Tog vägen över ELX och stannade till och provianterade. Vidare till Santa Pola det är dax för Birgitta att ta prov. Ja, Lilla My är i behov av veterinären  också för en spruta. Och det passar bra att ta det samtidigt här också.

Vi var ner till fricampingstället i stan men där såg det ödsligt ut. Så vi valde att köra upp till ställplatsen som nu var välbesökt där var två svenska bilar som hade anlänt före oss och en dansk och några tyskar. Det var faktist skönt att sitta i solen där det var lä så jag tog vara på det en stund. Så cyklade vi ned till stan en liten runda också men det var kallt så vi gick in i en kinesbutik och köpte vantar.

Nu är Lilla My inne i sin andra löp-period. Men hon stortrivs när hon får sitta i korgen på cykeln. Varje gång jag tar fram cykeln så hoppar hon upp mot styret och ska med. Kör jag utan henne så är det ett förfärligt oväsen en stund. Det är bra att hon finner sig i att åka med.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 12 februari 2012 18:21

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 11 februari 2012 19:36

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 10 februari 2012 21:27

Nu kunde vi komma vidare efter att vi hämtat bilen på verkstaden.  Det var lång väntetid idag fram till fem som de sa att det skulle var färdigt. De var hyggliga att vi fick använda rummet efter tiden som man normalt lämnar det.  Efter det praktiska bestämde vi oss att köra till Citronlunden. Inte så många mil i kväll. Och där blev vi glatt mottagna och välkomnade.  Nu stannar vi här över helgen och kopplar av och kommer till rätta här i bilen. Känns skönt att äntligen få komma hem till sitt eget.  Lilla My kände sig mera till rätta märkte vi direkt.

Måste säga att vi var lite oroliga hur det skulle gå att ha hunden på hotell. Visst var Lilla My spänd och morrade men skällde sällan på alla nya ljud. Hon blev lugnare efterhand. Gick bra att rasta henne, hon säger till när hon har behov av att gå ut och vi var ju ute till stor del om dagarna.

Hon blev så skitig när vi var ute på staden. Fick tvätta tassarna varje kväll för då var hon kolsvart om tassarna och hon ville ligga mellan oss i sängen på natten. Det får hon inte i vanliga fall men nu fick hon det  bara för att hon skulle hålla sig lugn om det plötsligt gick någon i korridoren. Det var verkstaden som rekommenderade hotell. Vi frågade på hotellet om det var något hinder med att vi har hund. Hunden var välkommen också.

När det gäller assistans så fungerade det alldeles utmärkt. Ringde utlandsnummer och fick förklara var vi befann oss. Efter en stund ringer en lokal samarbetaspartner och då är det engelska. Många frågor så det var bara att försöka att förklara sig. Garda Civila ja, det dröjde inte lång stund förrän de var på plats. Hade precis fått ut varnings triangeln och den var inte det lättaste att få fram stod för nära räcket fick krypa in underifrån. Det får bli annan placering av dessa.  Men fram kom den och den gula västen var på. Jag ringde försäkringsbolaget på kvällen och blev kopplad till SOS. Man har god hjälp av dem för att kunna kommunicera med verkstaden och få svar på en del frågor ang. försäkringen.  Så nu måste vi ta kontakt medförsäkringsbolaget ang. maskinförsäkringen och stillestånd.  Hoppas att allt löser sig på  bästa sätt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 9 februari 2012 18:11

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 8 februari 2012 20:28

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 7 februari 2012 20:07

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 6 februari 2012 22:45

Idag har vi inte gjort mycket.  Vi tog sovmorgon så frukosten blev inte förrän vid 11-tiden idag. Tittade lite på SVT på datorn rapport mm. Nu vet vi att reparationen går åt rätt håll och hoppas att det är klart till torsdag men de säger fredag.  Vi får tillbringa den här veckan här. Hade varit lite lättare om det hade funnits ett kylskåp på rummet. Jag går ut på morgonen och köper oss lite frukost. Var inget vidare med den saken här på hotellet.

Vi tog en promenad på eftermiddagen och tänkte äta på ett ställe som vi har besökt tidigare men det var stängt. Vi gick in på en pizzeria istället. Det här området där hotellet ligger är inte så trevligt mera som en genomfartsled rätt skräpigt. Fast hotellet är fint. Ja, man lägger märke till att det är bara är att kasta ut skräp från bilen. Har man skalat en apelsin så kastas skalet på marken. Och kring dessa sopbehållare som står utefter gatan är de skräpigt. Det var riktigt skönt väder idag så det var skönt att vara ute. Vi behövde köpa mera vatten och det har vi i en butik på andra sidan gatan så det behöver vi inte släpa så långt. Lilla My blir så skitig när hon går på gatorna här så nu idag har vi badat henne. Nu är hon fin igen den lilla hunden. Vi har en veterinärbutik alldeles här vid hotellet där vi köpte schampo.

Ikväll har vi pratat med Gisela, Moa och Johan på skype. Lilla My reagerar direkt när hon hör deras röster.

Nästa vecka är det karneval i Cartagena men vi vill nog inte stanna en vecka till här. Vi får börja dra oss norrut vi vill inte jäkta. Hoppas vi slipper snö och kyla. Vi har drygt 5 veckor tills vi ska vara hemma.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 5 februari 2012 20:02

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 4 februari 2012 21:30

Har fått en award från BIGMARLIN och Lennarts tankat

Tackar så mycket! Till awarden hör två uppgifter:

1. Man ska tacka den personen man fått den av samt länka till den personen
  2. Man ska skicka den vidare till fem bloggar som har mindre än 200 följare och låta
    dem veta det genom att lämna en kommentar hos dem.

Nu blir det lite svårare det här med att ge den vidare till 5 bloggar, läser några men det blir dessa som får den sända till sig.

Följande:

Ainas Blogg

Nizze

Vårat pensionärsliv

Gisela

Linn

Det här inlägget postades i Gamla bloggen av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.