Alla inlägg under juni 2011

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 29 juni 2011 18:12

Kvällen vid Ragglanda blev en höjdare
vi parkerade nere vid sjön på sidan om landnings banan, det var
inget flyg väntat. Trevligt med sådana vänner som upplåter sin
mark till oss husbilsåkare. Vi bröt upp runt kl 12 och körde
vidare till Huskvarna och till fabriksmuseum. Så mycket vapen,
motorcyklar, symaskiner och hushållsmaskiner (vitvaror) och annat
som de har tillverkat där. Birgitta var lyrisk där hon gick och
tittade på symaskinerna och berättade vilka hon har haft. Det var
intressant tyckte även jag att få titta på vad de har tillverkat.

Vi drog vidare till Kroksjön där vi
stannade över natt. Kvällen tillbringade vi tillsammans med Bengt
och Ammi det blev grillat även denna kväll. Strålande sol så vi
kan inte klaga på vädret. Sjön låg spegelblank.

Vi bestämde att vi dagen därpå
skulle köra till Ullared. Där tillbringade vi några timmar och
testade även deras nya restaurang och den kan vi rekommendera.

Sumpafallen fick bli vår ställeplats
denna kväll.

Huskvarna fabriksmuseum

Den första som var min

Cloetta                               Bergs slussar

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 27 juni 2011 23:12

Var till Cloetta i Ljungsbro i dag Birgitta har aldrig tidigare,
varit där själv var jag där under lumpartiden. Ingen stor
besöksparkering där fick backade in husbilen på parkeringens ena
sida. Men godis till försäljning fanns det, tänk att denna
tillverkningen startade 1848. Ett besök i Bergs slussar med
fikapaus. Träffade Bengt och Ammi i Gränna vi bestämde att jag
skulle höra efter på Ragglanda. Fick en skön eftermiddag nere vid
Landsjön. Detta är en ställeplats endast för HBK medlemmar efter
överenskommelse med ägaren.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 26 juni 2011 21:42

Idag har vi tagit det lugnt Pelle jobbade på förmiddagen. Ja passade på att tvätta husbilen lite på förmiddagen den var så smutsig nertill. P & E bjöd på inkoktlax
till middag i dag och det var jättegott. Och så kom Christian med
familj kull att träffa dem det var ett tag sedan. Theodore var på
ett alldeles strålande humör skojade med en fotboll med pappa. Vi
lämnade Linåkern på eftermiddagen. Vi körde till Söderköping
och tog det lugnt. Träffade Bengt & Ammi och fikade hos dem,
slår följe med dem i morgon söder ut.

Ikväll gick vi en tur på stan och upp till kanalen. Många båtar som låg förtöjda i kväll. Ner till Rådhustorget och köpte glass. Gick ned över den så kallade
ställeplatsen vid Bergaskolan  ett tiotal bilar där 90 kr inga
faciliteter vatten och soptunnor är det enda. En riktig fin sommar kväll
sol och vindstilla i kväll.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 25 juni 2011 23:01

Idag tog vi en tur till Arkösund. Gick bryggpromenaden fram till hamnen. Mycket folk i rörelse och ett hyffsat väder. Köpte glass ute på kajen det har stor satsats på båtlivet här med nya bryggor för gästbåtar. Nu får vi hoppas att de ställer ordning även för Husbilar. Finns en parkering för bussar och husbilar men den var okuperad av personbilar.

Tillbaka hos Pelle & Eva bjöds vi på middag som smakade utmärkt. Och på eftermiddagen växlade vädret mellan sol och regn och lite åska.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 24 juni 2011 23:20

Trevlig Midsommar alla vänner

I dag Midsommar afton har vi firat med sill och ny potatis hos
Pelle och Eva i Linåkern. Vi var till Häradshamars bygdegård på
eftermiddagen. Där har de klätt stången och vi kom lagom till det
var tid att resa den på plats. Träffade några kända bland
åskådarna. Kvällen tillbringade vi på altanen med grillat och
tillbehör. En bra dag har vi haft och My har fått springa lös och
leka med P&E tax.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 21 juni 2011 19:14

Fick från Transportstyrelsen att det var tid att förlänga behörighet av körkort jag har högbehörighet. Så det är att beställa tid hos doktorn här i byn. Jag har varit med om det för mest en formalitet men det är bra koll. Bra att behålla behörigheten när man kör utomlands med tung bil. Körkorts reglerna är så att personbil 2 kan du framföra om du haft körkort före 1 juli 1996. Vikt över >3,5 ton på husbilen.

Kollade luften i däcken i dag på däckfirman inför sommaren. Bilen har rullat hela våren men jag har inte kontrollerat lyfttrycket tidigare. Så nu kan vi åka ut Midsommar. Kommer att köra upp till Vikbolandet och efter helgen slår vi följe med goda vänner på ned resan till Skåne. Så får vi Norge gäster som kommer inom på sin väg till NCT träffen i Danmark.

Det är en hel del bokat nu i Juli. My ska till veterinären för rabiesblodprov. Har lagt intresse anmälan att följa med på bussresa med Skånemejerier Mjölkens väg ta med barnbarnen på en dagstur kan uppskattas kanske.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 18 juni 2011 13:15

Grattis till att utfört första Vätternrundan bra gjort Björn

Grattis Patricia till 18 år och ålder för att ta körkort. Idag blir det kalas i Rydebäck. Vi är barnvakt till Rebecka och Pontus denna helgen. Föräldrarna är på slottsbröllop i tre dagar.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 15 juni 2011 23:04

Tisdag var vi på skolavslutning det var Moa som slutade 7-klass. Vi tog med oss Moa till Kafferepet (Helsingborg) och fikade efter avslutningen. Så körde vi ned på Strandvägen och tittade på de nya kuddarna som har blivit utplacerade längs trottoaren. Moa följde med oss hem och busade med My det är ju lille matte. Hon ska ta hand om My i helgen då vi ska vara barnvakt. Pontus är så allergisk så det är bättre My är hos Moa.

Nu har det extra belysningen kommit på plats i garaget på husbilen. Det har varit totalt mörker när man har trät in huvud på den sidan. Men nu är de ordnat. Och så fick jag städat och plockat till rätta så nu är det fin ordning på grejerna. Fick ta tag i vår trädgård när jag kom hem och hänga upp blommor som vi köpt.

Var på Onsdags träningen med My upp på Kullaberg. Vi var inte så många denna gången samling Björkeröd det var vandring på schemat. Vi gick upp på Håkull en promenad uppför så att man blir ordentligt varm. Väl uppe så är det en fantastisk utsikt över landskapet. Mot norr ser man över till Skälderviken, Bjärehalvön. I söder breder landskapet ut sig mot Höganäs och Helsingborg. I väster Öresund och Danmark. (Kullabergs högsta punkt, 187,5 m) Så vi tog vårat kaffe och hundarna sitt vatten och fick en trevlig pratstund på toppen av Kullaberg.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 11 juni 2011 21:45

Då har Familjen varit samlad på middag i eftermiddag. Vi saknade Ida och PT som jobbar i Köpenhamn. Det är inte så lätt att samla alla på en gång. Men ett strålande väder har vi haft så vi kunde sitta ute på trädäcket under parasoll för skydd för solen. Barnen har roat sig med My som får all uppmärksamhet ett sådan här tillfälle. Efter maten som egentligen gjorde oss proppmätta fick vi nyplockade jordgubbar som familjen Olsson hade med sig och till det hemmagjord glass som Birgitta gjort.  Framåt kvällen mörknade himlen och vid vid nio tiden kom regnet.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 10 juni 2011 22:26

I dag var vi till Billeberga på Billeshögsskolan på avslutning. Det var Michaela som var vår huvud person i dag. De så kallade 0 fick av tacka 6-orna för nästa år börjar den riktiga skolan för dem. Sen var det picknick med familjen Olsson på skolan. Så nu är det sommarlov för barnen.                                           Foto Birgitta.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 9 juni 2011 20:48

Här är min nya leksak.

Roligt att springa i trädgården                 Ingen som har tid att leka. Husse ligger och rensar i rabatten. Matte tvättar vi har varit ute med husbilen i flera veckor. Nu ska vi vara hemma i Ödåkra ett tag. Vi ska på skolavslutning och så vara barnvakt om några veckor.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 7 juni 2011 08:13

Lördag vaknade vi och även i dag var det sol. Vi åt frukost utanför husbilen i solen. Så satt vi och slöade och pratade med husbilsfolk om deras och våra erfarenheter. Kl 9:30 gick vi en tipspromenad det var iordningställt en promenadslinga i omgivningen.

Håkan & Birgitta kom över på eftermiddagen de hade några olika ölsorter med sig så vi hade en liten privat provsmakaning. Till det kokade vi korv vi tyckte att det räckte med något lättare mitt på dagen. De skulle bli middag på kvällen.

På kvällen blev vi serverade porterstek, nypotatis och tillbehör smakade alldeles utmärkt. Sedan var det dax för Fredahls orkester att spela upp till dans. I motsats till förra året när det regnade så var varmt så de flesta sökte sig utomhus, det kändes lite oartigt mot arrangörer och orkestern.

På tal om provsmakning så finns det en Whiskykällare på Wapnö med provsmakning. Det anordnas ett antal olika arrangemang på gården.

Söndag vaknade vi även denna dag till sol. Jag tog en ordentlig motionsrunda på morgonen innan frukost. Vi blev serverade den på magasinet i dag. Även lottdragning nu på morgonen mängder av vinster var det men vi blev utan denna gång.

Nu var det tid för oss att bryta upp och köra vidare så vi tankade vatten och sa hej till husbilskompisar. Vi åkte raka vägen till Ranarpsstrand Vistorp och kopplade av även där med vänner omkring oss.

Måndag passade jag på att gå en runda på morgonen. Vi bestämde att vi skulle träffa barn och barnbarn i dag. Patrik & Åsa barnen i Skäralid och Linn & Björn barnen i Billeberga där vi bjöd på middag. På kvällen körde vi till Rydebäck. Patricia & Anton kom förbi hälsade på det var kul.

Fick en lugn kväll i solnedgången tills åskan brakade loss. Åskan var inte direkt över oss så vi gick och la oss och sov, hade tänkt sitta och titta ut över havet men vi orkade inte.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 6 juni 2011 22:06

Landskrona Biltvätt

I Landskrona på Österleden finns en gör det själv tvätt höjden är 3,4 m. En plats är så att man kan köra igenom med bilen så man behöver inte vända och backa. Passar bra för bil och husvangn och längre husbilar. Det var även plats med underspolning av bilen. Vi var och tvättade husbilen där på eftermiddagen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 4 juni 2011 08:09

Vi kom till Wapnö och husbilsträffen  torsdag eftermiddag. Parkerade i parken på bästa plats tycker vi med slottet fram för oss. Som alltid när man är på träff så är det många gamla bekanta att hälsa på.

Fredagen bjöd på ett strålande solsken. Klockan tio var det tid för välkomstfikat i magasinet. I år fick vi armband som bevis på tillhörighet.

Gottade oss i solen under dagen och gick en sväng och tittade på gården. Klockan 18 skulle vi samlas i Slottsparken för att mingla. Det var utlyst en överraskning på kvällen och många spekulationer på vad det kunde vara. Vi var tillsamman med Birgitta & Håkan och Ingrid & Thomas och många fler framför dansbanan ”Kohagen”. Ett strålande väder som Catrin och Kjell och alla andra närvarande alltid kommer att minnas. För de överraskade oss med att gifta sig! De kom ut på slottstrappan där vigseln skulle förättas. Det blev många tårade ögon dels av rörelse och dels av solen som sken över slottet och parken.

Grattis Catrin & Kjell och Lycka till i fortsättningen av ert liv tillsammans.

Det här inlägget postades i Gamla bloggen av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.