Alla inlägg under november 2012

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 30 november 2012 20:48

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 30 november 2012 18:17

Körde till IKEA i Murcia handlade lite jul mat. Ställde in GPS:en på Sevilla. Väldigt skiftande natur

utefter vägen mängder av mandelträd. Vi kommer upp på höjd 1380 möh man ser många

snöklädda toppar. På den höjden var det 1,8 grader. Mötte plogbilar som antagligen var ute och

saltade.  Körbanan var täckt av ett mycket tunt snötäcke.

Nu har vi stannat för natten.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 29 november 2012 18:15

En blåsig natt bilen gungade ordentligt. Solsken på dagen men att sitta ute är inte så skönt i den

här blåsten. Jag cyklade in till samhället Alquerías för att kaffet var slut passade på att klippa mig

innan siestan. Fick bytt vår tomma spanska flaska så nu är det skiftat till spansk gasol. Nu drar

vi oss mot Portugal och Algarve kusten.
Citronen träden har både blommor och kart även mogna frukter samtidigt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 27 november 2012 19:22

Lämnade Santa Pola på förmiddagen körde N332, CV91 och N340. Hade lite problem med GPS;en

kunde inte ta emot de koordinater jag slog in. Plockade nya på koordinater på kartan nära Alquerías.

När vi kom fram till slutmålet så trodde jag att nu känner vi igen oss men inte gjorde vi det. Stannade

och slog in koordinaterna som jag skrev upp igår kväll och nu gick de in. Visst får vi se mycket av

landsbygden men jag vet att det är mycket små och dåliga vägar här så man får passa sig.

Men vi kom fram.

Blev välkomnade av ägarinnan med ett stort leende, Nilsak sa hon. Tänk att komma ihåg namnet

när det är så många som stannar här under ett år. Hann inte mer än ut ur bilen så kom vår ”kompis”

tysken och kastade sig om halsen på oss ”svensken” ropade han. Var är de andra svenskarna frågade

han och vi fick förklara att de var på olika håll. Tysken kom med 10 kilo apelsiner och ställde vid

bilen och talade om för mig att de har gasol så du kan byta flaska om du behöver. Jag har bara

att betala! : )  Vi/jag har haft sällskap i eftermiddag även blivit förevisad bilder från hans resa tidigare.

Vi satt också ute i solen och läste och fikade så vi har haft det skönt. Stannar några dagar här nu.

På vägen ner stannade vi i Guardamar och handlade. De hade lax för 3,95kg/Euro så det blev fisk inköpt och även till middag.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 26 november 2012 18:31

På förmiddagen cyklade vi ner till Santa Pola. Var tid för Birgitta att ta PK/INR prov. Det är så smidigt

nu när man känner till var man kan ta detta. I väntan på resultatet så handlade vi lite på kinesen. En a

nställd följde oss runt hela butiken kändes inte helt ok. Om vi frågade om något så förstod han ingenting.

Han gick också och snorade så B hade lust att lämna en näsduk till honom.

Vi gick också runt i stan och tog en cappuccino på torget. Torget vid castellet var julpyntat mer än förra

året. Det var också marknad idag men vi gick bara en snabb tur genom den. Idag var det inga grönsaker

utan kläder mm. Man är i full gång att klippa träd och frisera palmerna i stan.

Idag skulle vi ha kaffegäster på eftermiddagen Elisabeth & Lennart, Ove & Lizzy dök också upp, kul när

vänner dyker upp helt apropå. Ove & Lizzy har varit i Portugal så de har en hel del erfarenheter att dela

med sig av och som vi har nytta av.

Namnet på labbet vi går och gatunamn

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 25 november 2012 16:12

Vi tog cyklarna och åkte ned till Camping Bahia träffade några HBKare. Blev bjudna på kaffe hos

Husbilen ELLEN http://husbilen-ellen.blogspot.se/ .  Vi står på ställplatsen i år också stannar bara

några dar.

Fortsatt ned till strand promenaden och där har det fint. Var en enda stor byggarbetsplats när vi var

här våras. Söndag och mycket folk i rörelse. Blev en enkel middag på en restaurang också idag.

Resten av dagen tillbringade vi vid husbilen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 24 november 2012 19:54

Idag har vi hunnit med en del och träffat både nya och gamla bekanta. Efter frukost cyklade vi till

Benidorm. Nere på playan var det liv och rörelse, och som vanligt flera som gjorde skulpturer i

sand. Pratade med en och han var från Rumänien de hade skulpterat en häst och ryttare.  Mycket

folk att trängas med och mängder av affärer och restauranger. På hemvägen cyklade vi in på Raco

en camping i Benidorm och hälsade på Leif & Maggan och hunden Nisse. Vi träffade också

Anders & Birgitta och deras hund Alonso. Har följt deras blogg i flera år men aldrig träffat

dem tidigare.  Alonso och Lilla My är jämngamla. Kul att se ansikten bakom bloggen.

Tillsammans med Odd & Dagny cyklade vi ner till huvudgatan i Albir till en restaurang som

Odd & Dagny fått tips om. Menyn bestod av 4 rätter ½ flaska vin + kaffe så mätta blev vi

12:50 Euro p.p Så det blev ingen matlagning hemma idag.

Bilen är klar för avfärd imorgon, nästa stopp blir Santa Pola.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 23 november 2012 18:38

Tillsammans med Odd & Dagny så bjöd vi ner Åke &Christina till LaColina på kaffe. Kul

att träffa dem nu när vi är här i Albir. Blev en härlig eftermiddag tillsammans i solen. Christina

visade en text på nederländska som de inte förstod, de hade varit förbi Los Limbos. Birgitta &

Jag var tvungna att cykla förbi också och hittade texten ”tijdelijk gesloten” = tillfälligt stängd.

Blev lite förvånad att det var alldeles tomt på området. Får se vad som händer med den ställplatsen!

Tillbaka till husbilen så kom grannen och visade några koordinatorer i Portugal. Alltid trevligt

att få förslag på platser.

Cyklade ner till Menduza och köpte vatten och en grillad kyckling till kvällen.

Häckarna är så fina

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 22 november 2012 21:09

Birgitta tvättade på förmiddagen. Det är gratis att använda tvättmaskiner och torktumlare här. Nytt och fint som

allt annat här på campingen. När tvätten var klar tog vi cyklarna ner till Albir och fixade ett SIM-kort till

surfplattan. Var in på Vodafon  men de hade inget hemma så det slutade med att vi besökte internetcaféet

som också säljer mobiltelefoner och SIM-kort ( DIGI mobil ). De var hjälpsamma förra året och även i år.

Nere vid playan stannade vi till och tog en öl. Det är många uteserveringar öppna och på alla är det fullt

med  folk. Cyklade sedan till Altea och tittade på den ställplatsen. Där var 4 svenska bilar bl.a en från

Ulricehamn som vi pratade med.

Odd & Dagny fikade med oss i eftermiddag vi satt ute i solen. Lilla My tar vara på solen och sträcker

ut sig så lång hon kan bli. Hon vill komma ut så fort som möjlig på morgonen. Och hon kan gå okopplad,

känns rätt bra att vi har fått en lugnare hund. Men vi använder fortfarande den långa linan.

På LaColina klippte man gräset idag och vi har haft ca 22 grader men kvällarna är kyliga när solen

försvinner. Nu är det korta byxor och utan strumpor som gäller.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 21 november 2012 06:45

Bra vägar har vi kört på idag ca 29 mil. Från Oliva och till Albir är det backigt och kurvigt och i stort

set bara samhällen att passera. Vi håller oss på icke betalväg.

Vi kunde inte bestämma oss var vi skulle stanna i Albir så vi stannade på torget först. Men valde att förs

titta på LaColina och blev överraskade att det var så pass färdigt.  Och så är det så nära in till centrum så

vi stannade och fick en plats där. Träffade bekanta Odd& Dagny också och här är flera från Nederländerna

som vi träffat för. Vi stannar några dagar här vi känner oss hemma!

LaColina är under uppbyggnad Service byggnad som Toa, dusch och tvättstuga är färdigt man håller på

att färdigställa pool och reception som ska innehålla sällskaps rumma mm. Var plats har avlopp och

vatten så detta blir en fin camping så småningom.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 20 november 2012 18:11

Sol från en blå himmel idag också. Så det blev att sitta och lapa sol. Vi var över till Eva och Hans

en stund också innan vi cyklade ner till Peniscola  för att handla lite, det är alltid något som är slut.

Förra året tog jag massor av kort men inte i år, känns som vi fortfarande är på väg söder ut och det

är vi ju. Vi kör vidare imorgon förmiddag.

Det fortfarande hög beläggning på LaVolta. Alldeles innan man kommer upp till LaVolta så finns

det en ställplats som har öppnat i år och där är också rätt många bilar. Cyklade förbi nere vid hotellet

också men där var ställplatsen stängd.

Fick höra att det varit inbrott i ett par bilar natten innan vi kom hit. LaVolta har vakt som bevakar

platsen på natten och grindarna är låsta . Så man ser att man kan inte vara säker någonstans.

Nu ska vi gå upp till baren/restaurangen och kolla internet.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 20 november 2012 11:33

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 18 november 2012 14:45

Regn och åter regn sedan i går eftermiddag och hela natten det åskade också långt in på

natten.

Idag är det grått men inget regn.

Idag tog vi oss till Edens camping Peniscola och hälsade på Hans och Margareta. Fick flera

tips av dem angående Portugal. De körde genom Portugal och hit tidigare i höst.

Det här gråa trista vädret gör att det är rätt avslaget så läsning är vad som passar bäst just nu.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 17 november 2012 11:39

Tornado dragit fram i södra Portugal med stora skador som följd. Många övervintrare har drabbats när husbilar

har vält i stormen.
Bilder lånade från Googel och Facebook

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 17 november 2012 10:30

När vi kom igår så träffade vi Hasse & Eva och hunden Linus som har varit några dagar här. Vi

satt utanför restaurangen på kvällen och surfade så kunde Lilla My vara med oss. Fri Wifi här!

Idag är det grått och trist regn har regnat inatt också. Så det blir en dag med en bok i handen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 16 november 2012 18:53

Vaknade till grått och trist väder men ska man köra så vad gör det. Nere utefter Medelhavskusten

vid Barcelona sken solen. Och väl framme i Peniscola var det blå himmel och man satt ute och solade.

Vi har velat om vi skulle köra betalvägen förbi Barcelona men det blev Autovista ända ner.

B-11, B340  och A7.

Man ser många odlingar utefter vägen och folk som jobbar. Tre grabbar gick och sprutade på

fältet med behållaren på ryggen och sprutmunstycket framför sig. Utan skyddskläder/mask. Smart

att sedan gå och andas in detta! Det var inte vatten de sprutade så mycket är klart.

Nu sitter vi på La Volta och här är det många som har stannat till. Skön kväll, 15 gr ute kl 18:30.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 15 november 2012 18:45

Vi fick 22 grader idag och solen har värmt ordentligt. Vi blev kvar på campingen och satt och solade.

Riktigt skönt har vi haft det, märks att Lilla My trivs i värmen.

Vi bestämde att vi skulle äta på restaurangen ikväll tillsammans med Göran & Kerstin. Vi hade köpt

räkor som vi tog på eftermiddagen och vitt vin till detta. Restaurangen ligger bara en liten bit från

campingen men öppnade inte förrän 19:30 så vi var rejält hungriga när vi kom dit. Vi åt Ankbröst

med tillbehör, smakade alldeles utmärkt. Blev bjudna av Göran &Kerstin. Tack så mycket!

I morgon far vi vidare söderut och Göran & Kerstin stannar kvar i Roses.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 14 november 2012 21:52

Började morgonen med de vanliga bestyren. Vädret såg inte så bra ut på morgonen men vi bestämde

att cykla. Ville visa  Göran & Kerstin vägen till Empuriabrava. Ett samhälle några km från Roses med

ett kanal system. Så att man kan ha båten vid sin villa och på andra sidan står bilen parkerad. Har ni

vägarna förbi är det värt ett besök.

Väl hemma lagad vi middag och satt ute och åt. Cyklade i Roses och såg oss omkring. Kom till

fiske hamnen och där är det var några fiskaffärer öppna. Många olika sorters fiskar i disken. Köpte

räkor ja nu var det G&K som köpte och vi var med och delade på detta. Men dessa var okokta.

När vi kom hem så kokte vi räkorna i saltvatten.

Dukade upp ute nu var klockan 18:30 men det var riktigt skönt ute. Räkorna smakade riktigt gått.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 12 november 2012 21:27

4/11

Hämtade husbilen hos Gisela & Johan och sa ”Hej” till dem och barnen. Körde hem och packade

i vad som skulle med. Vidare till Linn & Björn och sa ”Hej” till dem och barnen. Tänkte stanna hos

Patrik men de blev sent och han var på väg på tjänsteresa så vi ringde Åsa och sa ”Hej” och

”Godnatt” till barnen och Åsa.  Bestämde att vi kör till Vikshög och övernattar.

5/11

Stannade till hos Ida i Köpenhamn och sa ”Hej” till dem och tog en fika.

Vidare ner till färjan Scandline Rödby- Puttgarden kl:14:12   679 DKK

Där mötte Göran & Kerstin upp som vi skulle ha sällskap med till Spanien

Heiligehafen   54,37817N  10,97838E Var upp till stan G&K skulle ta ut pengar. Köpte Glühwein

värmde gott.

Träffade Odd & Dagny på kvällen på ställplatsen de var också på väg söder ut.

6/11

Från Heiligehafen till Celle 52,62693N 10,07239E

Körde till Bergen Belsen Promenerade runt i parken som en gång var koncentrationsläger

och tittade. 52,7573N  10,9122E

Vidare till Celle stannade på den stora planen vid sidan av ställplatsen. Tog en promenad i

stan. Många fina korsvirkeshus. Handlade lite. Kvällen tillbringade vi med G&K och med

glögg (alkoholfri) kaffe och  vindruvor. Trådigt väder, regn

7/11

Körde till TUV Nord , Celle. Göran köpte miljömärke   (Vid sidan av Lidl)

Vidare till husbilsfirman Stellfeld &Ernst GmbH Filiale Cago 29227 Celle Heinrich-Hugig-Str

Vi köpte en pall, 17 Eur Vidare i ca 9 mil  stannade på ställplatsen i

Hameln  Råttfångarens stad.   Sid 22 i Tyska avstickare.

Promenerade runt i gamla stan, inget bra väder lite regn. Stannade över natten på ställplatsen

52 05 47N  09 21 31E Ruthenstrasse 31785 Hameln

8/11

Vidare till Fritzler  51,13124N  9,26926E  orgie i korsvirkeshus. Sid 22 i Tyska avstickare. En stad som

Visby med  en ringmur. Många trevliga korsvirkeshus att titta på. Vi parkerade utanför ringmuren där det

också var avdelat för husbilar. Fanns servicestation på platsen där vi  fyllde vatten.

Körde vidare. Blev mörkt innan vi kom till  Wiesbaden Reisemobilhafen Wiesbaden – Wiesbaden

50,0559N 8,21124. En välordnad plats 12 Euro  servicestation på platsen även större bilar får plats.
9/11

Passerade Rhen på väg till Trier för att fylla gasol. Vidare upp i Mosel  till Niederemmel  ställplats

som vi tidigare har besökt. Cyklade en tur till Minheim en Top Plats men den var tom på husbilar.

Cyklade tillbaka till byn och tittade oss omkring. Finns gott om ställplatser för husbilar i den byn  Men

där vi står på sidan av Mosel är en fin plats.

Satt ute en stund på eftermiddagen och fikade med G&K flyttade in till oss på kvällen
10/11

Vidare ner i Frankrike inom Luxemburg för att tanka. Ca 45 mil idag, regn. Bra vägar klättrar upp och ner.

Stannade till vid  Place de l’Étang de la Poche – Luxeuil-les-Bains 20 Stellplätze

47,81977N  6,38556E men körde vidare vi tyckte att det var för tidigt att stanna.

Stannade till vid Saulx  och rastade finns servicestation, trångt. 47 41 47N 6 16 49E

Körde till Quingey vid floden la Loue utanför en camping som var stängd. 47 6 9N 5 53 7E

där vi övernattade.

Ställde GPS,en på  Leucate Medelhavet dåligt väder så vi kör till kusten i morgon
11/11

Klockan ringde 6,30 startade tidigt på väg söderut. Vinodlingar i trakten kring Poligny

Vidare förbi Lyon många vägbyten men GPS:en arbetar perfekt (Navigon)

Om det gick upp igår så gick det Uppupp idag 1200m ö.h Körde på hög höjd många mil. Skiftande

natur skog och odlings landskap. Vacker natur helt annorlunda mot den väg vi körde föregående år.

Stannade ett antal gånger och fika.

Vi kom ut på A75 och bestämde oss att en än gång besöka Millau där vi övernattade på ställplatsen.
12/11

Vaknade  till en grå och kall morgon 4,5 grader. Vi tog en promenad i st an innan vi körde vidare. Idag

var bestämt att ta oss till Roses 28 mil så Leucate Medelhavet körde vi inte till. När vi var på väg upp för

berget stack solen igenom och när vi passerat genom molnen var det strålande sol. Så idag har vi kört mot

värmen. 18-19 grader när vi kom fram men blåsigt. Men några säger att det alltid blåser i Roses. Skönt att

äntligen vara framme i Spanien. Men vi har haft en fin resa ner trots regn ibland och vi har sett mycket nytt.

Nu står vi på camping Joncar Mar samma som i våras. Träffade ett par bekanta som varit här sedan i

September. Vi stannar några dagar innan vi far vidare söderut.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 4 november 2012 21:22

Hämtade husbilen hos Gisela efter att vi har städat och packat där hemma. Samtidigt fick vi säja hej till dem. Hem

och plocka in i husbilen det tar alltid sin tid. Men nu är vi på väg söder ut. Har också hälsat på i Billeberga och

pratat med Patrik i telefon.

Så nu kan det ta ett tag innan vi har Wifi igen. Köper inte uppkoppling på resan ned väntar tills vi är i Spanien.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 3 november 2012 18:07

Brudparet Ida och PerThore Horst Bergholtz.
Vigda i Köpenhamns rådhus

Lyckönskningar till brudparet Ida och PerThore Horst Bergholtz och sonen Ask.

Det här inlägget postades i Gamla bloggen av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.