Så kom vi till Fatima

Nu blev det till att säja ”Hej och på återseende” till våra grannar. Vi körde mot Nazaré men ville först hitta en TMN-butik så att vi kunde ladda vårt sim-kort vi hade kvar sedan i våras till routern. I Figuera da Foz  stannade vi och fick det ordnat. Även posten fanns i samma hus så vi kunde skicka hem ett packet. Svängde in till en camping och fick tömma och fylla vatten. Körde sakta vidare, körde in tll ett köpcenter för att handla och då kom Maths & Ingrid in på parkeringen så vi träffade dem igen. Hittade ställplatsen i Nazaré och parkerade 39°35’49″N 9°4’10″W.

Tog en kort promenad då det blev mörk innan vi kom iväg efter maten. Tillbringade sedan en kvällen tillsammans med  Maths & Ingrid.

Var på stranden med Lilla My där var ett område som såg ut som marknadsstånd. Upptäckte när vi gick på morgonen att det var ställningar för att torka fisk. Var en dam i typisk klädsel för trakten som såg över sina torkställningar för fisk. Torkställningarna bestod av  gamla rostiga resårsängbottnar. Viktigt var också att näten över och runt torkställningar var i ordning så att inte måsarna och andra fåglar kunde norpa fisk.

Vi tog oss vidare till Fatima. Det är en  vallfärdsort inom den katolska kyrkan. Sista biten över den öppna platsen närmar sig pilgrimerna helgedomen  på sina bara knän. Platsen är dubbelt så stor som Petersplatsen i Rom. Speciellt i Oktober kommer det stora skaror Pilgrimer till den här platsen.

Här har vi vandrat runt i eftermiddag bland alla pilgrimer och turister. Det har pågått mässa och även en utställning. Det är en fantastik stor helgedom med många kyrksalar som rymmer stora mängd pilgrimer. Offerplats där man kan sätta sitt ljus och sina blommor. Utanför och i anslutning till helgedomen var det mängder av souvenir butiker. Parken utanför helgedomen var en iordningställd tältplats för pilgrimer med toaletter och duschar.

Fatima2

Ställplats för husbilar 39°37’59″N 8°40’12″W  alldeles intill området.

Det här inlägget postades i Vår vardag...... av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.