Alla inlägg under februari 2013

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 26 februari 2013 21:17

Ja det är vi nu är på väg in i Spanien. Vi har tänkt oss att köra till sandstaden El Rocío till helgen. Sedan tar vi oss

ned mot Málaga.
Idag har vi cyklat in till Tavira och uträttat några ärenden. Även hunnit med att lata oss i solen. Så blev det boulespel på eftermiddagen tillsammans med Kent & Ulla. Det blir aldrig lång tråkigt dagarna går så fort.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 25 februari 2013 20:52

Vi flyttade oss till Fuseta. Tog vägen genom Albufeira, Quarteira, Faro och Olhão. I Albufeira handlade vi på Lidl och var en sväng in på Ställplatsen också. Åkte förbi ställplatsen i Quarteira den ligger långt från centrum tycker vi. Faro väckte vårat intresse fin stad dit kommer vi att åka senare. Idag var det inte en lucka på parkeringen åkte vidare. Svängde även in till centrum av Olhão också säkert mycket att titta på en fin mercado såg vi och mycket husbilar på ställplats (Fricamping plats) En härlig kväll i Fusetas med boulespel tillsammans med Kent & Ulla. Lilla My har ett helt koppel av han hundar efter sig lite jobbigt faktiskt. Här står vi på sidan av campingen ett antal husbilar ikväll.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 25 februari 2013 10:21

I går efter förmiddagskaffet kom vi överens om att cykla till Albufeira tillsammans med Elisabeth & Lennart. Vi har varit dit flera gånger under vår tid här men kul att kunna visa E& L gamla stadskärnan. Där det nu är mera liv och rörelse, våren är på G, mycket folk som har hittat hit. Fler affärer och restauranger har öppnat. Restauranger som varit under renovering har nu öppnat. Vi flanerade likt de andra runt i stan. Man går inte förbi en enda bar utan att bli tillfrågad/informerad av vad de har att erbjuda. Fastnande för ett ställe och satt oss ner och beställde något att dricka mm.

Elisabeth upptäckte att hennes kamera saknades antagligen har hon tappat den på vägen. De kunde inte hitta den när de letade, tråkigt.

Nu vänder vi öster ut mot Spanien.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 23 februari 2013 18:49

Idag var vi en tur till Algarve Shopping på förmiddagen och handlade. Körde vägen hem över Albufeira för att få tag på mera apelsiner.

Kom överens med Elisabeth & Lennart att cyklade till Armação de Pêra på eftermiddagen. Vi hade ordentlig motvind men så blev det lätt att cykla hem. Skön tur hade vi, det är skönt att röra på sig. Nu märks det att turisterna har kommit och att barer och restauranger har öppnat. Men bland fiske båtarna var det lugnt och stilla på stranden.

När vi kom hem  så hade vi en påse till med apelsiner som värdparet har delat ut till oss här på ställplatsen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 23 februari 2013 18:46

Nu har vi varit några dagar på Galé. Telefonen ringde i torsdags kväll var bloggvänner som ringde. De visste att vi var här och själva var de 2 km från oss på en ställplats och ville komma hit. På fredagen kunde jag reservera en plats här på Galé så de kunde flytta hit. Kul att ses på nytt, finns så mycket att prata om och byta erfarenheter.

Lilla My är inne i slutskedet av löpperioden så inatt har hon levt rövare och hållit oss vakna. Var ute några gånger med henne och tidigt i morse. Här på ställplatsen finns det en golden hanne ( Pluto )som vi har haft med oss på promenaderna. Lilla My är lika intresserad av honom som han av henne. Hoppas att det är över snart.

Regn och blåst och moln men ändå behagligt i solen. Nu hoppas vi på bättre väder.

Förra våren vid den här tiden var vi så sakta på väg

tillbaka till Sverige.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 20 februari 2013 20:17

Idag gjorde vi en liten utflykt här från Galé. Vi körde väster ut mot Armação de Pêra dit vi har cyklat ett antal gånger. Nu fick vi se mera av staden och upptäckte att även här är det mängder av hotell. Första stopp blev Senhora da Rocha. Ett kapell som ligger högt uppe på en klippa med utsikt över Atlanten. Sedan fortsatte vi till Praia da Marinha. Höga klippor och klippformationer men också fin smal strandremsa. Vid kusten här finns det grottor som man kan utforska. Går även ut mindre båtar från närliggande by.  Här vid Praia da Marinha var det ett område med många fricampade husbilar. Men skulle det regna så ska man nog hålla sig här ifrån då blir det slirigt. Vi stannade på parkeringen nedanför och gick runt och såg oss omkring i omgivningen. Finns fasta bänkar och bord att sitta vid.

Fortsatte till Lagoa och besökte vinkooperativet, där är det också ett konstgalleri.

37°5’24″N 8°24’46″W

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 19 februari 2013 15:36

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 16 februari 2013 20:32

Tredje etappen av Volta Ao Algarve som går 14 till 17 februari
Vi var iväg vid tio-tiden idag för att titta på cykelloppet som vi fick för oss gick igenom grannbyn Benafim. Så visade kartan på hemsidan för loppet. Lite över 5 km hade vi att cykla och det var uppför i stort sett hela sträckan. Fram kom vi tillsammans med Kent & Ulla fick tid att fika och vi träffade många som vi frågade var loppet gick fram. Till sist kom det två män som visste exakt hur bansträckningen var. Och då fick vi veta att det gick genom Alte där vi står med husbilarna. Så det var bara att vända tillbaka och fort gick det. 45 min hade vi på oss till Alte.Vi var i veckan på turistinformationen i Alte  och de visste inte att loppet skulle gå genom byn. Loppet gick upp på berget som Kent & jag cyklade uppför igår. Det är uppför….. och riktig brant!  Tog oss upp halvvägs upp idag för att se när cyklisterna kom. Birgitta och Ulla stannade i byn nere vid kyrkan där det är ett trångt passage.

Men vi fick frisk luft och motion.

Här fanns det kända namn som Bradley Wiggins vinnare av Tour of France mm. ,  Tony Martin,  Mark Cavendish med flera.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 14 februari 2013 20:16

Idag har vi åkt uppåt i landet inte så långt. Först tankade vi gasol i Boliqueime. Åkte vidare mot Paderne ville se

husbilsplatsen men först stannade vi och fikade på en stor grusplan innan man kommer till platsen.  Körde sedan

ner tyckte det såg trångt ut, ja, det var mycket bilar uppställda. Vände och ställde GPS:sen på Alte kom dikrekt på

husbilsplatsen vid kyrkogården fanns endast små fickor kvar och det lutade rätt mycket också. Till slut hittade vi den

andra platsen med hjälp av beskrivning av vänner. Det är en mix-parkering endast 8 platser. Måste påstå att fransmännen

är i majoritet på dessa platser. Efter lite väntan så fick vi en parkerings plats. Många bussar med turister och skolskjutsar

kommer också upp här. Bussarna vänder här på gatan.

Paderne   Kör mot castelet  37°10′ 05″N    8° 12′ 32″W

37°13’57″N 8°10’51″W    Alte kyrkogården

Alte   37°14’13″N 8°10’22″W     Plats: Asfalt. Plats för 8 bilar (ej stora bilar). Platsen lutar något.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 14 februari 2013 20:14

Då var det dags för Caravan Stockholm 2013 att öppna! Mässan håller hus på Kistamässan i Stockholm och pågår

14-17 februari.

Då önskar vi er trevlig vistelse på mässan ni som fick biljetter av Bloggen  Husbil och Resor mm

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 13 februari 2013 20:08

Men för ett år sedan köpte vi vantar vi hade minus grader det var så kallt att cykla utan. Vi har inga

minusgrader här på Algarve i år, Varmt och skönt, solen värmer ordentligt men det är lite kyligare i

skuggan. Men nu är värmen på gång. Idag på promenaden var det mycket folk ute på stranden som

satt och solade eller promenerade. När vi kom in på gatan i Salgados igen så såg jag en igelkott. Det

var faktiskt Lilla My som hittade den först på trottoaren. Birgitta har gjort apelsinmarmelad idag igen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 12 februari 2013 10:46

Vi körde till Galé igår. Lämnade in tvätt som vi samlat på oss. (Konstigt) 😉  Får hämta den i övermorgon, stängt idag p.g.a karnevalen i Loulé. Regn och rusk och kallt igår inte skönt att vistas ute de stunder det var uppehåll. Vidare till ställplatsen Parque da Galé där det fanns en plats . Träffade gamla och nya bekanta, så är det här i Portugal. Och här skulle det bli karneval/maskerad på kvällen kl. 21:00.

Idag hoppas vi på bättre väder.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 10 februari 2013 21:22

På morgonen har jag gått runt fotbollsstadion med Lilla My. På en kortsidan har man tillåtit eller inte och

målat graffiti det här är bara några bilder som visas av alla målningar.  Skickliga är de i alla fall de som

har gjort detta. Konst?

Några bilder från karneval dag 2.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 9 februari 2013 19:54

Vi gick ned tidigt idag för att titta på karnevalen. Fick se mycket av förberedelserna vi hade Lilla My med

oss. Hittade en uteservering där vi slog oss ned och hade bra översikt. När klockan närmade sig starten

för kortegen gick vi och tog oss en plats. Ljudet var så högt både för oss och Lilla My. Högtalarna och

trummor så vi gick där ifrån. Bättre för hunden att stanna hemma så kan vi gå imorgon en stund och titta.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 7 februari 2013 19:49

På förmiddagen cyklade vi till biblioteket för att utnyttja deras WiFi. Efteråt cyklade vi hem till bilen och

hämtade Lilla My och vände tillbaka till stan för att se oss omkring. Historiska delen av centrum gick vi

i. Här i Loulé har de en stor saluhall med många små butiker runt om man kan gå in i dem från saluhallen

eller direkt från gatan.

Eftermiddagen har vi njutit i solen och vi var även med och spelade boule. Damerna vann idag!

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 6 februari 2013 19:50

Åkte till Loulé tillsammans med Kent & Ulla med ett stopp på CamperServ och för påfyllning av gasol. Nu

står vi vid fotbollsstadion tillsammans med många svenska bilar som har hittat hit. Det kommer att bli

Karneval här i stan den 9,10,12 feb.

När vi cyklade iväg idag för att fylla på internet så gick växelvajern av på min cykel. Det var bara att

trampa på på lägsta växeln. Frågade oss fram till en cykelreparatör i Loulé och till sist så hittade vi dit.

Inga problem han tog sig an min cykel omedelbart. Det enda ha sa var ”No English” Lämnade

verkstaden med ny vajer och lite nya ekrar och ett bakhjul som inte wobblade. 17,5 Euro för det hela.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 4 februari 2013 21:04

Idag blev det en cykeltur till Fuseta tillsammans med Kent & Ulla. En sträcka på mer än 3 mil  t o r . Vad mycket

man upptäcker när man cyklar. Cykelleden går i naturområdet Ria Formosa. Vi kom förbi en ställplats som en

Belgare hade han hade också chokladtillverkning och han sålde runda stenar och soffor mm i marmor. Det var

långliggare som hade tagit in på den platsen den var inte så stor heller. Man ser många fricampare lite här och

var.

Väl framme i Fuseta så hittade vi ett ställe som serverade grillad kyckling. Så det fick de bli till lunch idag.

Lilla My stortrivs att vara med på cykel utflykt.

Flamingo fick vi se idag.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 3 februari 2013 21:03

Lite av de vanliga sysslorna gjorde vi idag som att fylla vatten och tömma. Birgitta kokade

jordgubbssylt.

Kent och jag kom överens om att cykla till Alagoa från Santa Luzia. På små grusvägar bland

annat genom Cabanas och Manta Rota. En sträcka på ca 3 mil enkel resa. Det var en del av

Algarve leden som vi följde. Lite vind men strålande sol. Mycket husbilar på ställplatserna vi cyklade

förbi men få Svenska bilar. Intressant att ha besökt dessa platser om man får för sig att stanna till där.

Birgitta och Ulla kopplade av i Santa Luzia.  Ulla hade gjort ostkaka. Så vi fick kaffe och ostkaka

när vi kom hem.  Lilla My fick ett eget fat av Ulla med grädde och mandelflarn.

Manta Rota

Praio Alagoa

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 2 februari 2013 21:00

På förmiddagen var jag till järnaffären i Tavira och fick en nyckel tillverkad. Hade även en grannes nyckel med mig som också behövde kopieras. Kent och jag fortsatte till Continente för lite komplettering i kylskåpet.

Fick se en fågel utanför husbilen som vi aldrig sett tidigare. Vi kunde komma riktigt nära för att fota. Birgitta gick fram och tog upp fågeln, fick se en dam stå vid muren och titta och vi vinkade att hon skulle komma. Det var hennes tamfågel. Fick veta att det var fru duva hennes make har ett duvslag alldeles nära oss, vi vet inte vad de heter så vi kallar dem för herr och fru Duva.

Vi gjorde sällskap med Kent &Ulla ut till playa Barril på naturområdet Ria Formosa. Vilken strand, kilometer lång. Man kan ta ett litet tåg ut till playan men vi valde att gå. Vädret har varit soligt idag men blåsigt. Mängder av ankare uppradade på stranden som har användes vid fiske av tonfisk.

Tog lite lunch, en toast och öl fick det bli. Skönt att sitta och koppla av i solen. Vi köpte en låda jordgubbar av en dam som gick runt och sålde de var stora och goda men inte så goda som svenska jordgubbar, fick även apelsiner levererade till dörren framåt kvällen.

Här är det en som är glad

Vit ginst

Mimosa

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 1 februari 2013 19:34

Idag har vi sett oss omkring ordentligt i Tavira.

Det här inlägget postades i Gamla bloggen av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.