Alla inlägg under mars 2012

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 30 mars 2012 20:39

Nu har vi gjort lite förberedelser inför helgen utvändigt. Altangolvet är tvättat och oljat så nu är det fint. Trädgårdsmöblerna fick komma ut och fick lite olja de också. Även de Holländska träskorna kom

upp på väggen med annat innehåll än gubbfötter. Birgitta har sytt hissgardiner av farmors gamla lakan.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 26 mars 2012 17:38

När jag kom ut på morgonen med Lilla My så var det frost.  Efter frukost så körde vi upp till parkeringen
närmas och blev insläppta på bussparkeringen. Skönt att inte ha så långt att gå. Inte så mycket folk tycket vi.

Fick handlat till oss och barnen och barnbarn Ida hade SMS:at en lista som de villa att vi köpte till dem.

Vädret blev sämre på vägen hem dis och dimma. Nu är det riktat kallt i luften.  Men har hunnit med

lite här hemma redan. Fick upp trätofflorna på väggen som jag fick av  holländaren så nu får vi sätta

något i dem.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 25 mars 2012 19:15

Solen strålade från en klarblå himmel.  Vi började dagen hos Bengt i Örkelljunga och tittade runt på husbilarna

och så fikade vi med våfflor till. Hittade vad jag behövde i tillbehörs shopen. Träffade folk som vi även umgicks

med i Spanien som nu var på väg hem. Det var många husbilar på ställplatsen idag. Men det var
plats att sitta ute framför husbilen. G & K och Vi tillbringade en stor del av dagen i solen.

Så körde Birgitta och jag till Ullared körde in på campingen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 24 mars 2012 17:38

Tillsammans med Göran och Kerstin är vi på ställplatsen hos Bengt i Örkelljunga.

Vi har kunnat sitta ute på eftermiddagen i solsken. Var upp till Viltboden och handlade
varsin macka. G & K testar sin nya husbil denna helg. I morgon är det öppet
hus hos Bengt i Örkelljunga. Vi behöver köpa lite reservdelar till husbilen så
det passar bra att vara här.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 21 mars 2012 20:00

Gisela, Johan, Patricia, Anton och Moa var hemma i kväll på klvällsmat. Kul att träffas efter så lång tid på resa. Finns

mycket att prata om med dem. Så blir Lilla My så glad när Moa kommer. Nu får vi också hjälp med henne i

morgon när vi ska köra till Köpenhamn.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 21 mars 2012 16:48

Nu är det i ordning laddningen på husbilen bytte säkring idag ca 30 kr. Det var inte så besvärligt

att åter montera batteriet och allt  som hör till. Man får tacka för tippset av Patrik hos Bengt i Örkelljunga.

Något varmare i luften så det var behagligt att vara ute. Även jobb med trädgården idag.

Så monterade ja ett fäste på Birgittas cykel för att kunna sätta en korg på styret.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 20 mars 2012 16:11

Nu har vi snart varit hemma en hel dag. I morse när jag skjutsade Birgitta så lyste varningslampan för laddning.

Ringde Bengt i Örkelljunga och hörde, fick förslag på att en säkring som sitter på pluspolen på batteriet
antagligen var sönder. Upp med motorhuven oj vad det var trångt. Skruvade bort batteriet
och tog av polerna. Då kunde jag skruva bort säkringarna. Brukar vara den vita 80A säkringen som är trasig.

Visade ingen laddning på panelen i husdelen och ingen summer på att trappan var ute när motorn var igång.

Det var svårt att hitta en sådan säkring i Helsingborgfick beställa en på Mekonomen. Var runt till alla tänkbara firmor i staden.

Det har varit kallt idag att cykla runt och leta efter en säkring. Nu hoppas vi på lite sol till imorgon när jag ska sätta

samman allt som är bortskruvat.  Är på gång och renoverar en kassett till toan också så lite underhåll blir det efter att ha

vistas länge i husbilen. Nu hoppas vi att det är okej med detta!

Köpte även den sista LED lampan idag som ska sitta i takarmaturen i mittgången.

Lilla My var hjälpsam och plockade upp en liten skruv i munnen. Trodde att den var förlorad men när jag satt mig

tillrätta i fåtöljen så satt hon och körde med tungan som något har fastnat. Jag tvingade upp gapet på henne
och kände efter hittade inget. Men så kom skruven upp och ut på golvet. Hon är så snabb att plocka åt sig små saker

så man får nog vara försiktig att lägga saker på golvet.

Ikväll är vi bjudna till en granne som är på väg att flytta från huset till lägenhet.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 19 mars 2012 18:05

Vi fick vårat 7:e barnbarn igår en pojke på 4675g.

Grattis Ida och PT

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 18 mars 2012 18:00

Fick bytta gasolflaska på söndag morgonen. Det är fortfarande rätt kyligt om natten, till lördag var det minus 1,3 grader. Så pannan måste vara påslagen.

Inget vidare väder denna helg men det var ändå 7 husbilar i Smygehuk. Det har varit riktigt disigt om dagarna solen har inte trängt igenom. Birgitta och jag körde en sväng till Tomelilla och Bo Olsson på lördags förmidagen. Tittade till Ystad ställplatsen också har alltid haft svårt att komma rätt till den. Där träffade vi Staffan & Jeanette som var på väg att köra till Smygehuk. Kul att träffas egen och umgås.

Söndag eftermiddagen lämnade vi Smygehuk. Var i behov av att tanka gasol hittade ett ställe i Höllviken (Höllvikens gasol). Ringde dit och fick veta att det var öppet. Tydligen öppet kvällar och helger. Rätt nytt tankställe fint och god ordning fyllde även Spanska flaskor.

Nu var vi redo att köra till Köpenhamn. Var inte mycken trafik idag över bron. Vi tänkte först parkera på Fisketorget men ändrade oss och körde till sjukhuset och parkerade där. Internet uppkoppling saknar vi här i Danmark se om vi hittar Wifi någon stans i stan i veckan.

Nu väntar vi på SMS…………………………

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 15 mars 2012 19:26

Vi körde ned till Smygehuk på eftermiddagen. Var in till Löddeköpinge och Svågerstorp så Lilla My
fick vara ensam i bilen en del idag. Och det gillar hon inte. Ja släppte henne lös så hon fick springa

av sig här nere vi stranden.

Fiskaffären har öppnat idag också nere vid hamnen. Gick in och köpte torsk som vi åt till
middag. jätte gott och så köpte vi lite rökt fisk som vi har längtat efter det hittade vi inte i Spanien.

Det är fortfarande ingen värme i luften. Nu ikväll är det bara 3 grader och lite vind
så vi flyttade oss från hamnen upp till den vanliga ytan där husbilar brukar stå.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 14 mars 2012 18:36

Vi var hemma i några timmar och ordnade lite med hus och husbilen. Några maskiner tvätt och även

framsidan i trädgården och så plockade vi bort lite från husbilen och städade. Fyllde vatten och körde vidare. Stannade till på Wäla och Biltema innan vi körde vidare. Framåt kvällen kom vi till Billeberga till Linn,

Björn, Michaela och Cornelia roligt att träffa dem efter så lång tid. Linn tog med Lilla My hem från

stallet My har varit hos Moa hela dagen. Så vi fick tillbaka en tröt hund men som vi tror har haft

det kul och trevligt hos Moa. Vi tillbringade hela tisdagen tillsammans med barnbarnen.

Vi har stannat upp efter kusten och tagit vara på det fina vädret. Har kunnat sitta ute ett tag idag. Men
vi är fortfarande på väg ska åter till Köpenhamn men gör oss ingen brådska.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 11 mars 2012 20:43

Lämnade Korsör och körde mot Köpemhamn. Hade bestämt kl 12 hos Ida & PT. Nu är det inte det lättaste att hitta parkering där de bor men idag fanns det på gatan i närmaste kvarter. Kul att träffas efter så lång tid mycket att prata om. Patrik kom upp till lägenheten på em så vi fikade innan vi körde hem. Skjutsade honom hem till Södervidinge och så fick vi även träffa Åsa, Rebecka och Pontus i kväll.

Nu är vi nästan hemma efter 4,5 månad och ca 775 mil.

Alla har skrivit att våren kommit till Skåne men det är kaaallt, vinterjackorna fram igen.

Trevlig ställplats Korsör

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 9 mars 2012 17:45

Det var frost idag på morgonen och disigt. Vi kom iväg efter de vanliga morgonbestyren. Körde mot Trier igen för att tanka diesel. Ställde GPS på Köpenhamn och så satte jag mig tillrätta bakom ratten. Det var ordentligt disigt till att börja med men så kom solen fram och sikten blev bättre.  Trafiken har varit tät emellan
åt men vi har sluppit stå stilla i köer.  Där det har tätnat så har det rullat på framåt. Bara gjort korta stopp för
att sträcka på benen och fika. Vid fyra tänkte vi först att stanna för dagen men ångrade oss och ställde GPS på Heiligenhafen och körde vidare. Det hann bli mörk innan vi var framme på ställplatsen. Stannade till och handlade några små saker i byn innan vi körde dit. Många mil har det rullat i dag ca 75 mil. Lilla My är så duktig att även klara av långa dags etapper bara lite gnäll på slutet.  Så nu ikväll slappar vi innan det är tid för kudden.

Rätt många husbilar på ställplatsen är det.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 6 mars 2012 19:33

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 6 mars 2012 17:49

Körde från Millau på morgonen i riktning mot Clermot-Ferrand.  A75 upp och ner och så kom vi in i ett snöbeklätt landskap med minusgrader. Lite puder av snö kom också ner. Så vi fick uppleva snö även i år för den här tiden förra året var vi i Mora.

Lilla My och jag var ute i snön och kramade snöbollar på en rastplats där vi också fikade. Körde sedan vidare, tycker det är jobbigt att köra på A75 med dessa uppförsbackar och nedförslut.

Vi hade bestämt oss att stanna efter 30 mils körning i Saint-Pourçain-s, den ställplatsen var stängd. Det var trädfällning och underhåll vad vi såg, öppnar igen den 15 mars. Så vi fick leta upp en ny ställplats och det blev Digoin. Här var det redan ett antal husbilar på plats. Stannade till och gick ut och pratade   med en fransman som tyckte vi kunde flytta fram så att vi kunde använda El vi också. Här hittade vi också fri WiFi.

Vägen till Digoin gick genom böljande lantbruksområden med mycket kreatur.  Vi har inte varit inne i
vindistrikten än. Vi har kört nästan samma sträckning som på nervägen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 3 mars 2012 17:29

Nu efter fyra månader i Spanien är det tid att vända hem.  Vi har sett, upplevt och lärt på denna vår första övervintringsresa i varmare trakter.  Träffat många nya och gamla bekantskaper och lyssnat till deras upplevelser.  Vi har både fri campat, stått på ställplats och även på camping.  Kan inte klaga på vädret under den här perioden.  Visst har vi haft minusgradet ner till 3 grader men solen värmer fort på dagen.

Nu vår sista kväll innan vi passerar gränsen till Frankrike så kom regnet. Nu hoppas jag att vädret är bättre i morgon, för vi har planer på att köra över berget upp mot Perpignan. Ska vara fin väg ut efter kusten men krokigt har tagit ut en Ställplats Latour bas Elne på Franska sidan. Kan vara skönt att stanna till och vila armarna efter den sträckan.

Nu har vi ingen uppkoppling när vi kör utan får använda WiFi där det finns.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 2 mars 2012 18:49

Idag tog vi oss in till Roses, Birgitta ville klippa sig innan vi kör hem. Det var dimmigt på morgonen såg ut som de skulle bli regn. Det klarnade upp vid tio tiden men det var lite kallt i vinden. Vi tog inga jackor med oss när vi cyklade och det ångrade vi det blev kallt när inte solen låg på.

Träffade I & K på stan och fick förklarat än en gång vägen till frissan. Vi hade varit inne hos en frissa och fick en tid kl 12 men vi ville få det gjort på en gång. Till slut hittade vi en som hade tid genast så Birgitta blev klippt.

Hem och så lämnade vi Lilla My i bilen. Cyklade till Carrefour och handlade men det blev igen ost där idag de hade ingen manuell ostdisk och den färdigpaketerade osten de säljer är antingen färdigskivad eller bitar som är ca 2 cm tjocka. Undrar hur de äter ost här i Spanien. Kaffe bröd hittade vi i alla fall.  När vi kom hem fikade vi tillsammans med I & K på eftermiddagen.  Sedan blev det en stund vid datorn.

Så var det tid att börja tillagning av fisken vi köpte igår. Vår el-panna kom fram så vi stekte fisken i den. Makrill och potatismos smakade mycket bra i kväll.

Till helgen kommer det många husbilar det är övervägande fransman som kommer till Roses. Bara 4 mil från gränsen hit.

Nu har vi en resrutt gjord har tagit ut ställplatser ( ställen att övernatta på ) för var dag på hem resan.  Vi kommer inte att köra så långa sträckor åt gången.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 1 mars 2012 18:41

Det här inlägget postades i Gamla bloggen av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.