Alla inlägg under april 2013

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 30 april 2013 22:42

Trevlig Valborg till alla!  Men fy vad kallt och blåsigt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 25 april 2013 20:10

Nu har vi varit hemma några dagar. Börjat landa lite. Husbilen är tvättad och urplockad  tvättmaskinen har fått jobba. Har en hel del kvar att ta tag i än. Behöver göra en storstädning nu när vi har levt i nästan 6 månader i husbilen. Och plocka bort sådant vi inte har använt och tänka till vad vi saknade i stället.
I måndags cyklade vi till Gisela fick se hennes lägenhet och fika. Hon har hittat en fin lägenhet med bra läge här i Helsingborg.

Ja, faktiskt så har det blivit cyklande var dag. Var och ordnade parkering till husbilen hos Helsingborgs stad. Skönt att veta att man har en bra plats att ställa husbilen på vid längre perioder.
Det var en ordentlig hög med post fast vi har undanbett oss all reklam. Det ska skickas papperskopior också när man har auto- och e-fakturor. Birgitta har rensat undan i arkivet här hemma också, deklarationen är klar.

Lite märkligt, har ringt och mejlat L-försäkringar var dag för att komma i kontakt med en person men ingen har hört av sig så man undrar om det är tid att byta bolag. I morgon åker jag dit.
På hemvägen köpte vi en ny gasolflaska som är fast monterad och som man kan tanka själv. Så nu är den monterad i husbilen ska bli intressant att se hur det fungerar. Vi har en vanlig flaska också som jag kan koppla över till om den fasta tar slut. Var och tankade idag här i Helsingborg 8.90/liter så visst är det billigare och smidigt.
Tycker inte att det är någon värme än. Man får klä på sig ordentligt för att inte frysa det är så kallt i vinden.

Nu ikväll monterade jag upp gasolgrillen fick en gasolflaska över som är bra till detta här hemma.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 21 april 2013 21:50

Träffat barn och barnbarn i eftermiddag och firat Åsa på födelsedagen. En trevlig avslutning på dagen med grillat och en stund tillsammans med Åsa och Patrik.

Tack för idag våra kära barn

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 20 april 2013 21:29

20/4

Men fy!  Vad kallt det var i morse när jag och Lilla My gick ut. Bara +0,5 grader kl 6:30 men ett strålande solsken. Vi har haft en fin dag suttit i solen, bara man kom i lä var det riktigt skönt.

Träffade några bekanta som också kört hit över helgen. Det är många husbilar som står här denna helgen. De har gjort om en toalett till latrintömning sedan vi var här sist, toppen.

Fiskaffären nere vid hamnen lockade oss så nu blev det strömming (Sillfilé) potatismos och lingon.  Vi tog också en cykeltur till Coop och köpte bl a Zoegakaffe. Ja, nu är vi på hemmaplan!

19/4

När vi vaknade på morgonen så hade blåsten avtagit lite men det var kallt ute.

Var riktigt kul att träffa  Ida & PerThore och Ask och deras hund Blaze på fredag eftermiddag i Köpenhamn. Tyvärr går inte Blaze och Lilla My ihop, konstigt tycker vi, inga problem med andra hundar för någon av dem.

Ett riktigt litet charmtroll är Ask men lite avvaktade inte så konstigt det är 3 mån. sedan vi träffade honom senast, när de var och hälsade på oss i Portugal.

När vi kom över till Sverige så åkte vi till Smygehuk och stannar till söndag middag.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 18 april 2013 11:30

18/4

Det blåste så mycket på morgonen så vi beslöt att köra över färjan till Danmark och hitta en ställplats där. Tog det lugnt för att slippa kön vid servicestationen.

I Puttgarden stannade vi till på Bordershop innan vi köpte biljett till färjan. Det fanns fortfarande snöhögar utefter vägen upp till färjan.

De blåste även i Danmark så i Köpenhamn tänkte vi att köra in på campingen Absalon för att ha nära till Ida.

Vad det ska krånglas med campingkort. Utan sådant kom vi inte in där och vi vägrar köpa ett sådant. Tycker inte att det ska behövas vi har inte haft något i de andra länderna vi varit i. I och för sig så föredrar vi Ställplatser.

Så vi körde vidare tog ut en ställplats vid Vallensbæk Havn en småbåtshamn.

Här finns det också en Restaurang och café där vi köpte Dansk fläskestek smakade alldeles utmärkt efter en dags körning. Så nu är vi på hemmaplan igen.

17/4

Tog vägen över Hamburg för att skaffa en tankbar gasolflaska hos GasMeier.www.gasmeier.de 53 34 05N 10 03 37E En komplett sats så nu återstår montering när vi kommer hem. Ett kit med anslutningar för Europas olika standard. Trevlig och hjälpsam personal enda nackdelen är att de inte tar Visa eller Mastercard. Fick gå några hundra meter till banken där det fanns en uttagsautomat men en av killarna följde med mig och visade vägen.

Stannade i Heiligenhafen på kvällen och som vanligt träffade vi bekanta som är på väg hem. Vi valde färjan Puttgarden – Rödby. I morgon så kör vi till Köpenhamn. Ska träffa Ida & PT och Ask på fredag eftermiddag i Köpenhamn.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 17 april 2013 14:14

Kört genom Hamburg och på väg mot Heiligenhafen. Stannat till vid MvDonalds i Reinfeld och kopplat upp oss på Wifi. Vi stannar i Heiligenhafen i kväll vi har sol och 21 grader så det kan bli en skön kväll.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 16 april 2013 14:00

På måndagsmorgonen körde vi till Obelink i Wintersvijk 51 57 34N 06 41 07E en stor campingtillbehörsbutik. När vi gick i butiken så kom Hasse & Eva (Korsnäs i Finland) och hejade på oss. De är också på väg norr ut. Vi bestämde att vi träffas vid ställplatsen Greven i kväll. Greven ingår i TopPlatz men har inget Wifi och det är ett minus. www.camp-marina.de

Så vi kom till Greven till slut som så många pratat om.(Yachthafen Fuestrup und Camp Marina 52°2’45″N 7°41’10″E )

Ställplats som ligger vid Dortmund-Ems Canal som även har en marina och en restaurang.

På måndagskvällen var vi tillsammans med Hasse & Eva och Conny & Gunilla och åt pårestaurangen, alla tog Schnitzel. 🙂
Vädret på tisdagen var delvis sol lite blåsigt men behagligt att vistas ute. + 20 grader har vi haft idag. Vi stannade en dag här för att vi behövde tvätta lite. Fikade tillsammans med Eva& Hasse fick även renoverat våra stolar, köpte delar igår på Opelink.

Middag satte viute och åt idag, första gången sedan vi lämnat Spanien, så visst känns det att våren är på väg

Det körde många bilar idag så vi kunde flytta fram på första parkett utmed kanalen ochvi har suttit och tittar på pråmar som glider förbi på kanalen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 15 april 2013 09:20

Idag har har vi ”VÅR”  +20 grader. Vi har snirklat oss ned mot Wintersvijk. Hade ställt in GPS:n på flera ställplatser utefter vägen. Den första var en en hästgård med 4 platser, nästa var en fotbollsarena med 4 platser, där hade en buss parkerat rakt över husbilsplatserna, nästa var ockuperade av personbilar den hade också 4 platser. Så kom vi till Bredevoort där hittade vi en ställplats med 8 platser.  Tömning, vatten och El det sistnämnda kostar. Här stannade vi. Här var redan ett 3 husbilar parkerade. Det var riktigt skönt så vi satt ute och åt och har tillbringat stor del av eftermiddagen och kvällen ute. Här omkring är det ett friluftsområde så det är mycket folk i rörelse. Solen har värmt bra idag och till kvällen fick vi en fin solned- gång.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 14 april 2013 10:23

Så kom vi till Keukenhof. Klockan var omkring 11,00 när vi hade parkerat vid kanalen. Var trångt att vända på vägen men hittade en bra plats. Inte så många husbilar som jag trodde det skulle vara vid vägen. Plockade ut cyklarna och gav oss iväg till entrén. Blev visad in bland bussarna fram till ingången.

Köpte biljett och gick in och när vi väl var inne så lyste solen på oss. Fick verkligen en lyckad dag i parken. Riklig blomsterprakt men visst kunde det ha varit mer. Men vi är nöjda med dagen i Keukenhof.

Träffade två Svenskar som vi satt och pratade med när vi kom tillbaka till husbilen. Bra avslutning på dagen.
Bilderna får berätta.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 13 april 2013 10:52

Fortsatte vår färd utefter kanalen stannade till vid fyren Cap Gris-Nez.  Där var det slingor man kunde gå och utkiksplatser. Det var en stunds uppehåll, vi har haft regn hela dagen även sol och regn samtidigt. Kvarlämningar från kriget utefter hela kust- sträckan fanns även ett musée vid en av det stora kanonerna. Passerade Eurotunneln i närheten av Calais. Tog ut en ställplats i Kruibeke i Belgien. Ett samhälle vid floden Schelde. Parkeringen låg vid floden. Fick veta att platsen är stängd det ska iordningställas en park. Var till Turistinformationen och frågade efter alternativ och de hänvisade till en sporthall som låg lite avsides. Det kändes inte bra att stå där själva. Vi stannade på den stängda platsen tillsammans med några andra husbilar. Inget regn ikväll tidvis sol men blåst.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 12 april 2013 14:00

Kört 32 mil upp mot Abbeville. För att komma över Seine fick vi åka färja. Hittade ställplats i Le Crotoy en stor yta för husbilar 5 Euro/24h. Där är det fint att stå vid kanalen. Men nu var det så blött och skitigt så vi körde vidare. Inget bra när man har hund. I Le Crotoy Börjar/slutar en museéjärnväg sträckan Le Crotoy-Noyelles-St.Valery-Cayeux www.fetevapeur.fr Vidare stannade till på McDonalds för att använda Wifi. Hittade en annan ställplats i Berck-sur-Mer 5.5 Euro/24h. Det är bara en sanddyn mellan oss och kanalen. Cyklade in till stan men hittade inte vad vi sökte. Såg husbilar på flera platser så det finns att välja på.

Och så skrapar överhänget i när man kör på och av.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 11 april 2013 15:48

Efter att vi hämtat husbilen på verkstaden fortsatte vi mot Normandie. Medans vi väntade gick vi till McDonalds och fikade och utnyttjade deras Wifi. Tog vägen mot Le Mont-Saint-Michel. Regn idag också nu räcker det nu får det snart vända och bli sol. Behövde fylla vatten och när vi hittade en plats så gick inte våra kort i automaten. Fick hjälp av en fransman som hämtade sitt kort. Så kunde vi fylla vad vi behövde.

Är på ställplatsen i Arromanches-les-Bains här är det fullt i kväll. Regn men trotsade det och gick en runda såg på resterna av den konstgjorda hamnen. Här har de slagit mynt på kriget.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 10 april 2013 10:08

Pontorson ligger en mil från Le Mont-Saint-Michel.

Igår hade vi regn  hela dagen. Körde genom ett jordbrukslandskap, Frankrikes kornbod, inga vindistrikt.

Varningslampan till bromsbeläggen fram började lysa. Var hittar man en Fiat verkstad?  Bäst att få det avhjälpt så fort som möjligt.  Vi körde vidare i hopp om att finna någon, stannade vid Ad-bilservice men de kunde inte. Samtidigt försökte vi att hitta WiFi och misslyckades på några ställen. I Pontorson var det tid att hitta plats för natten. Vi såg att de skulle finnas en plats här vid Carrefour. Men hittade

McDonalds först och där var det bra Wifi. Vi kunde parkera precis utanför entrén. På väg därifrån fanns det en Renualt verkstad. Svängde in och frågade, engelska är inte så gångbart här. Fick förklarat mitt problem det gick ganska smidigt med att visa och peka. (Bromsbelägg på franska = plakett)  Fick all hjälp vi behövde så i dag kl 10 är husbilen på verkstaden.

Carrefour ställplats 48 33 29N  01 30 27W stor och rymlig nära till affär, även tvätt av kläder, bensinmack och en biltvätt, för låg för vår husbil. Tömningsstation som var i behov av renovering, inget färskvatten. Men en plats att övernatta på är detta och det kostar inget.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 9 april 2013 16:33

Hittade ett WiFi på McD i Pontorson.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 8 april 2013 16:15

Startade skapligt tidigt efter lite strul med ut utcheckningen. Fransmannen före oss strulade med sitt betalkort.

Vi följde GPS:en idag och kom genom vindistrikt och jordbruksbygd och många små byar. Stannade och fikade ett par gånger och även ett stopp på Lidl.

Gullvivor kantade vägen det var alldeles gult.

Vi vill stanna i skapligt tid på eftermiddagen så vid 15-tiden började vi att titta efter plats. Jag hade inte tagit ut någon plats för kvällen. Det finns alltid någonstans att stanna för natten i dessa små byar.  Idag blev stoppet vid La Marais Poitevin, Coulon. Vi såg en husbil på parkeringen och så en liten skylt att det var parkering för husbilar. Frågade i shopen vad det kostade, fri parkering blev svaret. Lågsäsong, kanske inte så många stannar här. Det finns restaurang, cafeteria och en kiosk. Det visade sig också att här är ett kanalsystem och de har en typ av flatbottnade båtar som man kunde hyra tillsammans med en guide som stakar båten fram. Man kan hyra från 1 timma till 3 timmar, tror jag det var. Vi tog en timmes  rundtur på kanalerna och det var intressant och avstressande efter en dags bilkörning.

Vi kan inte skryta med vädret på dagen kraftigt regn bitvis temperatur mellan 8 – 14 grader har det visat men vi fick en fin kväll med sol.

Mer information.

www.embarcadere-cardinaud.fr

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 7 april 2013 16:15

Lördag kunde vi sitta ute stor del av dagen. Solen värmde när man kom i lä av husbilen. Blåsten var kall vi frös ordentligt när vi var nere på stranden. Vi gick dit så Lilla My fick springa av sig. Var en tur in till byn hittade saluhallen de höll på att stänga men vi hann handla lite grönsaker. Cyklade runt och såg oss omkring. Här i byn är  förberedelserna i gång för turistsäsongen. Det hade t.o.m öppnat en glass- kiosk i byn. Temat i den här byn är vindsurfing nästan bara affärer med vindsurfinggrejer.

Cyklade hem och intog våra positioner i solstolarna på sidan av husbilen. När vi satt och latade oss så kom det en Svenskregistrerad husbil. Det var ett par vi lärde känna på La Colina i Albir. Det har strömmat i  husbilar hela eftermiddagen så nu är det många Fransmän samlade här.
Söndag har bjudit på soldis 14 grader inte så blåsigt. Vi har tagit det lugnt promenerat med Lilla My på stranden. Många har lämnat ställplatsen men lite Husbilar har de kommit hit också.  Nu är vi fyra Svenska bilar och alla är med Husbilsklubben.se. Ställplatslistan påHusbilsklubben.se använder vi oss av, bland annat. I morgon kör vi vidare upp genom Frankrike.

Även denna bilen har parkerat här.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 5 april 2013 19:33

Idag har vi bara flyttat oss ca 8 mil till ställplats Mimizan 44 12 20 N 01 17 49 W med 80 platser och all service som vi behöver. Här är det automater vid in/utcheckningen. Även här är det mycket husbilar. Vi har ingen tur med vädret det är solsken och regnskurar, men det känns att våren är här och man ser det på magnolian och annat som blommar i trädgårdarna. Nu stannar vi här över helgen och upptäcker omgivningen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 4 april 2013 14:30

Idag har vi bara rullat ner för berget, känns det som. Vädret har varit dåligt regn och blåst så vi bestämde oss att stanna tidigt. Carrefour fick besök av oss. Det var ost vi skulle köpa och där har Birgitta bestämd uppfattning. Det är att prata, peka och provsmaka i sortimenten till man är nöjd. Vi fick ost med oss hem. Ja, t.o.m räkor och fisk igen.

Jag tog ut en ställplats som låg närmast Carrefour där vi stod parkerade. Här finns det platser att välja på.

Capbreton N43 38 08 W01 26 47 platsen ligger alldeles invid Atlantkusten bara en sanddyn mellan. Två serviceplattor, vatten och El 16A även WC. En dam kom och tog upp betalning 7,5 € inkl. allt, kostar det från november till april. Dyrare under badsäsongen.

Plats för 150 husbilar och här är vi inte ensamma ikväll. Inte många andra nationaliteter det är fransmännen som dominerar.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 3 april 2013 18:42

Det var en bra plats den vi lämnade idag, tyst och lugnt. Även Spanjorer besöker den ställplatsen vi fick sällskap med en på natten.

Idag blev det ett bergpass, kan man kalla det, några ordentliga backar. Vi ställde in GPS:n på Gränshandeln på berget Col d Ibardin 43°18’34″N 1°41’7″W vilket vi har hört talas om. Så nu är vi på gränsen mellan Spanien och Frankrike. Många husbilar har stannat här och kommer också att övernatta på platsen.

Mycket affärer men med liknande utbud av varor. Här är det fransmän som handlar, alkohol och vin, övervägande bilar med F.
När vi rastade pratade jag med en lastbilschaufför som var på väg till Helsingborg med Sallad från Portugal. Han hade problem med bromsarna, sa han. Man undrar hur många som har brister på bilen när man ser alla dessa lastbilar. Det var långa köer åt båda håll med långtradare.

Och på parkeringen vi står på nu backade en husbil med släp rakt in i en husbil. Med skador på backpartiet på husbilen. Frun i den påkörda bilen grät och skrek som om de kört ihjäl hennes hund.
Nu kommer vi att vara utan internet om vi inte hitta wifi någonstans.
Må så bra så hörs vi igen!

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 2 april 2013 18:22

Det var ett tio tal husbilar på morgonen när jag kom ut med Lilla My. Detta var en lugn och tyst parkering. Vi for vidare mot Zaragoza och vidare mot Pamplona. Där vi skulle fram hade de stängt av vägen. Ingen hänvisning så vi kom in i en by med trånga gator men hittade en affär så vi fick handlat vad vi skulle.

Hittade en ställplats Area de Falces 10 markerade platser  42°23’35″N 1°47’44″W här finns det vatten och tömnings möjligheter allt vad vi behöver idag. Denna lila stad bjuder på detta så platsen är gratis. Det blev ca 34 mil.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson – 1 april 2013 17:29

Första stopp Parking Plaza de la Guardia Civil i Teruel heter byn/staden 40°19’54″N 1°5’34″W
Ca  28 mil idag kom i kanten på ett ordenligt regnväder annars uppehåll men kraftig blåst.

Vi flyttade oss till en storparkering vid en dinosaurie anlägning och congress hall. 40 19 56N  01 04 58W  Var lite stökigt i parken där vi stod utanför Guardia Civil . Ungdomar som sparkade fotboll och bollar som for hit och dit. Här står det några flera husbilar också.

Det här inlägget postades i Gamla bloggen av Nils-Åke & Birgitta Hansson. Bokmärk permalänken.

Om Nils-Åke & Birgitta Hansson

Vi med Bloggen ”Husbil och resor mm” är Nils-Åke & Birgitta i har uppnått en ålder på 75 år. Har lämnat arbetslivet bakom oss, Husbilarna har rullat i Norden och Baltikum och Europa & Iberiska halvön även södra England. Övervintrings resor till Portugal 5 – 6 månader första resan stannade vi i Spanien. Husbilsresandet har verkligen berikat oss både med upplevelser och bekantskaper. Bloggen startade den 30 juni 2009 lite som på skoj, det är väl fortfarande kul. Kan man sedan berätta och sporra andra till att upptäcka platser, det vet jag att bloggen har medverkat till. Får se hur framtiden och hälsan tar sig ut, men tanken är att fortsätta att skriva om det så bara blir för oss själva i familjen. Köpte vår första husbil 2001 har sedan dess haft 4 olika husbilar. Idag har vi en Malibu plåtis som vi köpte 12 maj 2015.